Det var under stormen på onsdagen som Bohedenledens färjas styrhytt blåste sönder och rasade ned på bildäck.
Färjekaptenen Johan Lindqvist hade änglavakt och klarade sig helskinnad från olyckan och dessutom var det inga fordon eller passagerare på bildäck.
Inget systerfartyg
Under torsdagen inleddes utredningen om vad som egentligen hände med färjan som byggdes 1979 och styrhytten, som byggdes om för fjorton år sedan.
– Den typ av infästning av styrhytten som fanns på färjan är vanliga till sjöss, men hon har inget systerfartyg som är exakt likadan och man kan inte dra några slutsatser om orsaken till händelsen innan olycksutredningen är klar, säger Fredrik Almlöv, Trafikverkets färjerederis teknik-och miljöchef.
Men Trafikverket undersöker nu möjligheterna att sätta in ersättningstrafik på leden och målet är att återuppta trafiken den 15 juni.
Pontonfärja på gång
Roger Olofsson, distriktschef för Trafikverkets färjerederi, menar att det är sannolikt att trafiken kommer igång på torsdag i nästa vecka, men med en pontonfärja av militärt snitt.
– Den är 27 meter lång och sju meter bred och alltså större än den gamla färjan och den lastar 75 ton Pontonfärjan har en drivenhet, en grön liten propellerbåt med hytt, som kopplas till färjan med en vajer på plats, säger han.
Pontonfärjan ska nu besiktigas på land och sjövärdighetsbesiktigas i vatten av Transportsstyrelsen innan den kan tas i drift på linjen.
Men fram till torsdag i nästa vecka får folk ta en rejäl omväg.
– Det blir tre mil enkel väg mer att köra och alltså sex mil fram och tillbaka, säger Roger Olofsson.