Blå himmel, kritvit snö och lysande orangefärgade snöskotrar. Och doften av tvåtaktsbränsle som blandas med den friska vårvinterluften är vad som möter en på ett av fälten i utkanten av Råneå.
Lars Lindgren är där tillsammans med Conny Wallmark och Magnus Nordlund för att lufta sina kultförklarade snöskotrar. Gänget berättar att de spenderar mycket tid tillsammans med att hitta nya objekt de kan sätta tänderna i.
– Det är ju lite som att ge gamla maskiner nytt liv. Det tycker jag om, säger Lars Lindgren.
”Det är otroligt roligt”
Det handlar med andra ord inte enbart om att köpa och köra utan också om att renovera.
– Det är ju nostalgifaktorn som gör att man håller på med sånt här. Det är otroligt roligt, säger Wallmark, som kör en Ockelbo 300 som bland annat förknippas med kultförklarade serien Pistvakt.
Stort intresse i hela landet
Och de är inte ensamma. Intresset för dessa skotrar är större än någonsin.
– Jag har pratat med människor i bland annat Uppsala som är otroligt kunniga och intresserade – och där har de ju knappt ens snö, säger Lars Lindgren och ler.
Se kompisgänget köra med sina kultförklarade snöskotrar i videon ovan.
Fem fakta om Ockelbo
• 1963 startade Erik Lundgren tillsammans med Eskil Carlsson en snöskotertillverkning. På mindre än ett år lyckades de få igång en tillverkning av skotrar som blev mycket omtyckta både av yrkes- och friluftsfolket.
• På julafton 1963 kunde den första skotern, Nr.7 (Nr.1 till Nr.6 var prototyper) levereras till Karlssons Korv och Glass i Kiruna.
• Den starka sidan hos Ockelbo-skotern har alltid varit arbetsmaskiner och lössnömaskiner, trots mindre lyckade försök med sportigare skotrar.
• Ockelboscooten tillverkades mellan åren 1963 – 1990.
• Modellen Ockelbo 600P utvecklades tillsammans med polisen för att täcka deras behov.
Källa: Ockelboklubben