En bild som visar en tågstation där en vuxen person stående i en mörk jacka väntar tillsammans med ett barn som har på sig en röd och blå mössa. I bakgrunden syns ett tåg som står stilla på stationen. Det finns även en del av bilden som visar en person som pratar i en mikrofon.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Så här kan man inte sköta infrastruktur” – i klippet hör du Ulrika Heie (C), ordförande i Trafikutskottet. Foto: Ulrika Wänkkö/SVT och Stina Björklund/SVT

Regionala tågbolag saknar 200 miljoner – risk för färre avgångar

Uppdaterad
Publicerad

Norrtåg är ett av de regionala trafikbolag som drabbas när Trafikverket inte beviljats ökade anslag av regeringen. På sikt kan antalet avgångar bli färre.

I sista stund, en månad innan avtalet skulle träda i kraft, får de regionala trafikbolagen beskedet att Trafikverket saknar medel för att finansiera den trafik verket kommit överens om i våras.

– Har regeringen gjort ett misstag eller bryr man sig inte om de norra och södra landsändarna?, säger Ulrika Heie (C), ordförande i Trafikutskottet.

Trafikverket får drygt en miljard från regeringen och det innebär 200 miljoner kronor mindre än vad man äskat i en läge då kostnaderna ökat.

– Det saknas pengar för att upprätthålla trafiken på samma nivå 2025 som under 2024, säger Lennart Kalander, chef för nationell planering på Trafikverket.

Pengar kan tas från sjukvården

Norrtåg trafikerar de fyra nordligaste länen och ägs av regionerna som nu saknar 40 miljoner kronor.

– Pengar vi kanske måste ta från till exempel hälso- och sjukvården, säger Anders Öberg(S), vice ordförande i Norrtåg och regionråd i Norrbotten.

Då avtalet endast är ettårigt ser Öberg en risk för att antalet avgångar kan behöva dras ner inför 2026.

Ministerns svar

Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) befinner sig på tjänsteresa och kan inte ställa upp på en intervju men, skriver i ett mejlsvar:

”Trafikverket har i uppdrag att ingå och ansvara för statens avtal om transportpolitiskt motiverad interregional kollektivtrafik, inklusive flygtrafik, som inte upprätthålls i annan regi och där det saknas förutsättningar för kommersiell drift.”

Vidare skriver ministern:

”Även om inga ytterligare medel tillskjuts i budgetpropositionen för 2025 så föreslår regeringen i budgetpropositionen för 2025 att drygt 1 miljard kronor ska avsättas för att finansiera statens trafikavtal 2025. Detta är cirka 50 miljoner kronor mer än anslagsnivåerna för 2024”.

En person står vid en tågstation, iförd en mörk mössa och en jacka. I förgrunden hålls en mikrofon med texten ”svt”. I bakgrunden syns tågspår och stationens infrastruktur under en grå himmel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet hör du både Trafikverket och regionrådet Anders Öberg (S) om vad det innebär för Norrtåg med minskade anslag. Foto: Ulrika Wänkkö/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.