I sista stund, en månad innan avtalet skulle träda i kraft, får de regionala trafikbolagen beskedet att Trafikverket saknar medel för att finansiera den trafik verket kommit överens om i våras.
– Har regeringen gjort ett misstag eller bryr man sig inte om de norra och södra landsändarna?, säger Ulrika Heie (C), ordförande i Trafikutskottet.
Trafikverket får drygt en miljard från regeringen och det innebär 200 miljoner kronor mindre än vad man äskat i en läge då kostnaderna ökat.
– Det saknas pengar för att upprätthålla trafiken på samma nivå 2025 som under 2024, säger Lennart Kalander, chef för nationell planering på Trafikverket.
Pengar kan tas från sjukvården
Norrtåg trafikerar de fyra nordligaste länen och ägs av regionerna som nu saknar 40 miljoner kronor.
– Pengar vi kanske måste ta från till exempel hälso- och sjukvården, säger Anders Öberg(S), vice ordförande i Norrtåg och regionråd i Norrbotten.
Då avtalet endast är ettårigt ser Öberg en risk för att antalet avgångar kan behöva dras ner inför 2026.
Ministerns svar
Infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) befinner sig på tjänsteresa och kan inte ställa upp på en intervju men, skriver i ett mejlsvar:
”Trafikverket har i uppdrag att ingå och ansvara för statens avtal om transportpolitiskt motiverad interregional kollektivtrafik, inklusive flygtrafik, som inte upprätthålls i annan regi och där det saknas förutsättningar för kommersiell drift.”
Vidare skriver ministern:
”Även om inga ytterligare medel tillskjuts i budgetpropositionen för 2025 så föreslår regeringen i budgetpropositionen för 2025 att drygt 1 miljard kronor ska avsättas för att finansiera statens trafikavtal 2025. Detta är cirka 50 miljoner kronor mer än anslagsnivåerna för 2024”.