Foto: TT (Johan Nilsson/Stina Stjernkvist)

Nextjets skulder: 100 miljoner

Uppdaterad
Publicerad

Nextjet har över 100 miljoner kronor i leverantörsskulder. Det framgår av bolagets konkursansökan.

Samtidigt pågår jakten på ersättningsflyg men vissa orter, bland annat Jönköping och Karlstad, omfattas inte av trafikplikten. De kan bara hoppas på att något flygbolag vill etablera rutter till orterna.

Nextjets konkursbesked kom överraskande, även om bolaget dragits med ekonomiska bekymmer en längre tid.

Till konkursförvaltare har Lars-Henrik Andersson vid advokatfirman Lindahl utsetts. Konkursansökan som kom in till Attunda tingsrätt vid lunchtid på onsdagen har skrivits under av vd Magnus Ivarsson och är daterad 14 maj.

Nextjet

I den 19 sidor långa leverantörsskuldlistan som bolagsledningen skickat in till tingsrätten framgår att det affärsdrivande Nextjet Sverige har skulder på närmare 94 miljoner kronor till bland annat flygplatserna som bolaget trafikerat och för leasingavgifter för flygplan. Även dotterbolaget Nextjet, som sköter själva flygtrafiken, har begärts i konkurs av företagsledningen. Där uppgår leverantörsskulderna till över sju miljoner kronor.

Krismöten fortsätter

Samtidigt fortsätter Trafikverkets krismöten under dagen för att hitta snabbast tänkbara lösning för att kunna handla upp ersättningsflyg på de drabbade rutterna. Den så kallade allmänna trafikplikten betyder att Trafikverket har ett regeringsuppdrag om att avhjälpa brister i persontrafik. Trafikverket ska därför betala ersättning till trafikföretag för utförd trafik.

Merparten av Nextjets destinationer omfattas av detta avtal förutom tre orter: Jönköping, Karlstad och Kramfors/Sollefteå.

– Vi har haft 23 avgångar i veckan till Stockholm som Nextjet kört så det här otroligt tråkigt. Det finns nu en samstämmighet om att lösa detta är högsta prioritet, säger Rony Forsberg, vd för Jönköpings flygplats, till TT.

Pratar med tre bolag

I nuläget förs diskussion med tre flygbolag. Rony Forsberg vill inte avslöja vilka, men högst troligt handlar det bland annat om SAS och Norwegian.

– Det går inte att sitta och vänta och då Nextjet hade problem redan i höstas så började vi föra samtal redan då. Nu har vi haft intensiva samtal, flera gånger om dagen, säger han.

– Vi behöver ha ett bolag med en bra historia. Det krävs ett starkt varumärke med en modern flygplansflotta.

TT: Vilka förhoppningar har du när det gäller tidsrymd?

– Faller pusselbitarna på plats och bolagen kan få loss eventuella flygplan så hoppas vi inom en månads tid.

Nextjet har främst flugit till mindre orter i Norrland, men har också haft destinationer i Finland och Norge. När bolaget meddelade att det gick i konkurs ställdes alla flygningar in med omedelbar verkan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nextjet

Mer i ämnet