För att möta industrins behov krävs det enorma mängder fossilfri el.
I april öppnade Svenska kraftnät kontor i Luleå och i dagarna hålls det samrådsmöten i Vuollerim, Rutvik och Svartbyn.
16 mil autobahn
Samråden handlar om en 16 mil lång elmotorväg från Vuollerim till kusten. En kraftledning som ska försörja både det planerade stålverket i Boden samt de elkrävande industrierna som planeras vid kusten.
– Det är elens motorvägar där vi behöver transportera stora mängder el, säger Maria Jalvemo, på Svenska kraftnät.
Hon leder programmet Fossilfritt övre Norrland och det är mycket arbete som ska utföras på hälften så lång tid.
Ledningar på 400 kilovolt
I hela Norrbotten handlar det om fyra stycken 400-kilovoltsledningar som ska stå klara om bara några år.
– Vi har haft en ställtid på 14 år och nu har vi lovat att vi ska klara det på sju, säger Jalvemo.
Utmaning att hålla löftet
Men den halverade ställtiden oroar också. Att bygga kraftledningar och eventuella vätgasledningar är enorma projekt.
– Det är ett ganska stort åtagande att kapa bort halva tiden på ett bräde, säger Maria Jalvemo.
I klippet berättar hon om oron med den halverade tidsplanen.
Här Kan kraftledningar dras
Letsi–Svartbyn-Hällmyran
Den planerade 400 kV-ledningen Letsi—Svartbyn i Norrbottens län är en del i industriomställningen i norr som möjliggör ökat effektuttag i regionen. Ledningen bidrar även till att bibehålla stabiliteten och driftsäkerheten i transmissionsnätet.
Det planeras också för ombyggnad av befintliga stationer i Letsi, Svartbyn samt en ny station i området kring Hällmyran och området kring Degerträsk.
Planerad i drift: 2028
Svartbyn–Keminmaa
Ledningen är planerad att bytas ut mot en högtemperaturlina och möjliggör ökat effektuttag i regionen.
Planerad i drift: 2028
Porjusberget-Naalojärvi
Den nya ledningen möjliggör ett utökat effektuttag i hela regionen samt behövs för att förse Hybrit – en demonstrationsanläggning för framställning av fossilfri järnsvamp – med ström.
Planerad i drift: 2026
Aurora Line – ny förbindelse till Finland
Från Jokkmokkstrakten via Överkalix till finska gränsen nära Övertorneå. Ett beslut om koncession för utlandsförbindelsen väntas från regeringen senast i september i år.
Planerad i drift: 2025
Källa: Svenska Kraftnät