Det är riksväg 98 och 94 och länsväg 392, 373 och 356 som utmärker sig mest negativt i M Sveriges undersökning.
”Vi är bekymrade”
Det handlar om sträckorna Överkalix-Övertorneå, Antnäs-Arvidsjaur, Älvsbyn-Niemisel, Svensbyn-Vitsand och Överkalix-Pajala.
– Vi är bekymrade över läget och det första trafikanterna brukar märka av ett bristande underhåll är sprickor i asfalten, potthål eller spår i vägbanan. Vi behöver tre miljarder kronor till i tolv år i hela Sverige för att klara underhållet och andra förebyggande åtgärder i vägkroppen, säger Helena Eriksson regiondirektör för Trafikverket i Norrbotten och Västerbotten.
”Satsningar ställs in”
Och Riksförbundet M Sveriges ansvariga är inte heller optimistiska när det gäller framtiden.
– Vi väntar oss sämre vägar framöver och ökad olycksrisk. Nedbrytningshastigheten av vägnätet går allt snabbare på grund av ökad mängd tung trafik och eftersatt underhåll. Oroligheterna i omvärlden har dessutom ökat priserna på insatsvaror för asfaltsproduktion och det gör att många infrastruktursatsningar får skjutas upp eller ställas in, säger förbundets pressekreterare Tony Gunnarsson.
Näst sämst i rankingen var Västerbotten och de bästa vägarna finns i Jönköpings-och Kronobergs län.