Enligt Sjöfartsverket blir den nya isbrytaren ett viktigt komplement för att trygga sjötransporterna till och från Sverige.
Den nya isbrytaren, med sina blott 18 år, är 74 meter lång och 17 meter bred. Den ska sättas i drift nästa isbrytarsäsong och kommer till dess få svensk flagg, ny utrustning samt få ett nytt namn.
Högt tryck på isbrytarna
Den här säsongen började isvintern tidigare än vanligt. Perioder har vädret skapat höga isvallar som är svåra att ta sig igenom.
Trycket på isbrytarna har därmed varit högt och väntetiderna för handelssjöfarten har varit långa. Samtidigt sker en expansion av den tunga industrin i norra Sverige vilket medför fler sjötransporter.
− Det råder ingen tvekan om behovet av att bryta is för att hålla handelssjöfarten i gång. Vi har stora behov av att uppdatera vår flotta och det är glädjande att Polar Circle lever upp till våra högt ställda krav, säger Joel Smith, tillförordnad generaldirektör på Sjöfartsverket.
Till och från hamnarna i Bottenviken fraktas närmare tio miljoner ton varor per vinter. Det motsvarar ungefär en miljon lastbilar.
Sjöfartsverkets isbrytare
Sjöfartsverket ser till att alla svenska hamnar kan ha öppet året runt genom att bryta is till havs, assistera, dirigera, leda och bogsera fartyg som har problem att komma fram.
Utan isbrytning skulle hamnarna riskera att behöva hålla stängt upp till 130 dagar om året.
Sjöfartsverket har sex egna isbrytare: Ale, Atle, Frej, Oden, Ymer och Polar Circle. Även verkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.
Källa: Sjöfartsverket