En av föreläsarna var Åsa Fredby från Luleå som jobbar som speciallärare inom matematik:
– Har man lätt för någonting så måste man få utmaningar, det räcker inte att räkna enkla tal då.
Hon har erfarenhet från båda sidor. Hennes son Jakob visade tidigt intresse och talang för matematik och går nu första året på naturprogrammet med inriktning matematik-spets som riktar sig till högpresterande elever:
– Där har han fått utmaningar och träffat likasinnade med samma tänk som honom som gillar att diskutera matte.
Saknas utmaningar för högpresterande elever
En granskning utförd av skolinspektionen visar att det generellt saknas utmaningar för högpresterande elever i både grundskolan och gymnasieskolan. Enligt en undersökning är det hela 40 procent av lektionerna i matematik som har för lite utmaning. Duktiga elever måste exempelvis få tillgång till svårare uppgifter, tankar och undervisning avsedd för äldre elever för att kunna utvecklas.
Matte-spetsprogrammet i Luleå är det enda i sitt slag i Norrland och riksrekryterande, och den är en något ovanlig utbildning i Sverige.
Gymnasiematte på högstadiet
Jakob Fredby har precis som många andra i klassen alltid haft lätt i matte, men först i högstadiet fick han lite mer utmaningar:
– Fram till årskurs sex hade jag knappt någon utmaning alls i matten, men när jag började högstadiet fick jag börja lösa matte på gymnasiet några timmar i veckan.
Anna Wedestig är en av lärarna och berättar att det finns väldigt många duktiga elever i klassen:
– De läser mycket mer matematik och har möjlighet att läsa på universitetsnivå, sen att de går i en klass med likasinnade betyder mycket. Sverige börjar lida brist på ingenjörer så det är viktigt att vi lyfter fram matematiken om vi ska komma tillrätta med det, avslutar Anna Wedestig.