I Kalix bygger man nu en plattform vid det nya resecentrumet som ska stå klart i höst. Den ska ha en 80 meter lång perrong, nås med antingen betongtrappor eller hiss och är placerad mindre än en kilometer från Kalix centrum.
I Haparanda byggs den befintliga plattformen om och anpassas till dagens krav. Den ligger i direkt anslutning till dagens stationshus.
Pendeltrafik mellan Luleå och Haparanda
– 50 miljoner kronor kostar de bägge stationerna som skall stå klara om något år, säger Peter Keisu, Trafikverkets projektledare för stationsbyggnaderna.
Tanken med de nya plattformarna är att det ska bli pendlartrafik mellan Haparanda och Luleå.
Kan bli direkttåg till Helsingfors
Dessutom utreder man möjligheten för Haparanda att stå som slutstation för finska persontåg från Helsingfors. Något som skulle kunna betyda att det blir direkttåg till Helsingfors i framtiden.
– Men det är ett politiskt beslut och där är vi inte än, säger Peter Keisu, projektledare på Trafikverket.