SSAB-loket 512 är under renovering och har utsatts för omfattande skadegörelse på fönster och dörr. Foto: Jan Bergsten

Omfattande skadegörelse på historiska lok i Karlsvik

Uppdaterad
Publicerad

Krossade fönster och sönderbrutna dörrar. Norrbottens järnvägsmuseum i Karlsvik utanför Luleå har drabbats av en omfattande skadegörelse på museala fordon.

Det är inte första gången som verksamheten, som drivs ideellt av föreningen Malmbanans vänner, varit med om skadegörelse. Museets ledning ser ett mönster när det gäller de återkommande brotten.

– Skadegörelsen sammanfaller med turistsäsongen. När turisterna strömmar till campingen i Karlsvik får vi ovälkomna besök som kostar oss stora pengar, säger museiföreståndaren Jan Bergsten.

Han uppmanar alla föräldrar att prata med sina barn.

– Vittnesuppgifter vi fått under åren har handlat om att det är barn som står för detta och att föräldrarna kanske inte vet vad barnen har för sig.

Tusentals kronor att reparera

Det finns inte försäkringar som täcker skadorna. Att reparera fönster och dörrar beräknas kosta mellan 10 000 till 20 000 kronor.

Att stoppa skadegörelsen skulle kräva en omfattande inhägnad av området. Något som föreningen inte har råd med.

– Det skulle också göra museet instängt och tråkigare. Nu kan besökare gratis vandra runt och få närkontakt med järnvägshistorien.

Omfattande skador på lok

Dieselloket från SSAB, som är under renovering, fick omfattande skador. Fönster krossades och dörrar har brutits upp.

– Det är synd, för den skulle vi kunna använda i vår verksamhet. Våra grabbar fortsätter säkert, vi får försöka köpa nya fönster och dörrar. Men det är tråkigt att behöva ägna sig åt sådant.

Lokstallsbyggnaden drabbades även av liknande skador.

Fönster på lokstallsbyggnaden har krossats och en personvagn på bangården har fått ett dörrfönster krossat. Foto: Jan Bergsten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.