– Det känns bra när de inte åker här i byn, säger Bo-Eskil Wilstorf.
När gruvan i Pajala startade tvingades boende i Vittangi att passera tunga malmbilar så fort de tog en promenad. Malmtransporterna svischade genom samhället så ofta som varje kvart.
Tornedalsrallyt försvann från Vittangi
Under förra våren påbörjade Trafikverket projektet förbifart Vittangi. Man ville bland annat att de boende skulle slippa den tunga trafiken, samt undvika fler olyckor på den olycksdrabbade vägen.
Inför ombyggnationen fanns dock viss oro bland invånarna. Hur skulle handeln egentligen påverkas? På bensinstationen OKQ8 räknade man med att tappa hälften av omsättningen.
Men så blev inte fallet.
– Under vintern och vardagar har vi våra stamkunder, så då har vi inte tappat så mycket, men under helger och sommaren då Kirunaborna åker till Tornedalen, det vi kallar för Tornedalsrallyt, har vi tappat mer, säger Monika Oxenius, stationschef.
Matvarubutiken påverkades inte
På Coop har man inte märkt av någon förändring i omsättningen sedan vägen byggdes om.
– Sedan vet vi inte om pandemin har påverkat att vi har hållit uppe försäljningen, säger butikschefen Veronica Laestadius.
I videon ovan kan du höra vad boende i Vittangi tänker om att den tunga trafiken försvunnit.