Nytt beslut: Pajalas flygplats byggs ut – satsar på tusentals fler turister

Uppdaterad
Publicerad

Turismen i Pajala ser ut att växa. Nu har Region Norrbotten fattat beslut om att satsa närmare sju miljoner på att bygga ut Pajala Airport.

Tomtar och vinterlandskap har lockat tusentals turister från Storbritannien till Pajala under flera år. Men det har alltid funnits en flaskhals – flygplatsens terminal är för liten.

I nuläget kan Pajala flygplats ta emot 150 passagerare i terminalen, vilket betyder att flygplanet måste stå kvar på marken och vänta på turisternas hemfärd. Men nu kommer en förändring.

Kommer kosta totalt tio miljoner

Under tisdagen beslutade nämligen regionala utvecklingsnämnden att satsa 6 990 000 kronor till medfinansiering för att bygga ut flygplatsen så att Pajala Airport kan ta emot uppemot 400 passagerare.

Pajala kommun har avsatt 3 400 000 kronor till investeringskostnader, vilket betyder att utbyggnaden kommer att kosta totalt tio miljoner kronor.

– Vi ska gå från att ta emot 2 000 turister till 13 000, och det är bara börjar som jag ser det, säger kommunalrådet Ulrica Hammarström (S)

2 000 tomteturister till Pajala

Under 2019 reste drygt 2 000 turister från Storbritannien till Pajala. enligt statistik från Transportstyrelsen. 2020 kom inte en enda, men förra året var siffrorna tillbaka på samma nivå som 2019. Alla turister kom under decembermånad.

Syftet med satsningen är, enligt regionala utvecklingsnämnden, att möta upp besöksnäringens behov av utrikesflyg. På längre sikt hoppas man även på att kunna samverka med Finland och ta emot större passagerarplan från till exempel Arlanda.

Ombyggnationen väntas ta fyra till fem månader och kommer vara klar för vinterturismen 2022/2023.

I videon ovan kommenterar regionrådet Nils-Olov Lindfors (C) den stora satsningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.