”Oacceptabelt” – hälso- och sjukvårdsdirektör konstaterar att breven från vården inte kom fram till patienterna. Foto: SVT/Arkiv/Anders Wiklund/TT

Patientbrev delades inte ut – 90 personer i Boden drabbade

Uppdaterad
Publicerad

Ett 90-tal brev till patienter delades aldrig ut av leverantören. En del patienter har fått vänta närmare fyra månader på brev från sin vårdgivare Region Norrbotten.

Breven skulle ha delats ut under perioden september-januari, men påträffades av leverantören Svensk Hemleverans i en tjänstebil.

– Det är oacceptabelt. Brev från oss innehåller viktig information om en patients nuvarande eller framtida hälsa. De får inte komma på villovägar, säger Pia Näsvall, hälso- och sjukvårdsdirektör.

Brev från specialistvården

Under förra veckan lämnades breven tillbaka till Region Norrbotten. Breven har nu gåtts igenom och är återlämnade till respektive avsändare.

Det är ett stort antal verksamheter som skickat breven – allt från folktandvård och hälsocentraler till specialistsjukvård.

Undersöker hur patienter drabbats

– Nu kommer verksamheterna gå igenom alla patientärenden för att undersöka vilken påverkan de uteblivna breven har fått, berättar Pia Näsvall i ett pressmeddelande.

Patienter som missat vårdbesök ska nu få en ny tid och de som fått betalningskrav för missade besök ska slippa betalningskrav.

Anställd avskedad

Alla drabbade är bosatta i Bodens kommun och Lars Hietala, distributionschef vid Svensk Hemleverans, beklagar det inträffade.

– Det viktiga är att utreda att tredje man inte har drabbats och vi bistår Region Norrbotten med detta. Inget brev har hamnat i orätta händer, men händelsen är så allvarlig att personen som hade ansvar att dela ut posten har avskedats.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.