Uppgifterna kommer från den oberoende sajten Matpriskollen och barnmaten har ökat med nästan elva procent under februari i år.
Vissa vällingsorter har blivit ännu dyrare, ökningen där är nästan 20 procent. Även kring mellanmålspåsen även kallade ”klämmisar” har priserna stigit. Det med 5,5 procent under februari.
”Vi gör vår egen barnmat”
Småbarnsföräldern Per Lindberg har valt ett annat alternativ för att minska inflationens effekter.
– Priserna är väldigt höga, så vi gör egen barnmat och vår son gillar det. Vi gör vanlig mat som vi inte kryddar och så processar vi den lite, säger han.
”Hur ska det sluta?”
Ida Backman tycker att det är orättvist att småbarnsföräldrarna ska drabbas så hårt av barnmatspriserna och annat.
– Vi är en av grupperna som drabbas hårdast och man undrar ju var det ska sluta. Jag tycker att det är dags för de ansvariga att ta reda på vem som tjänar på det här. I Norge är blöjor skattefria, det kan vara något för oss också, säger hon.
Matpriser i februari
Matpriskollen har undersökt drygt 44 000 artiklar hos de stora kedjorna. Prisutvecklingen för dagligvaror var 2,1 procent. För enbart mat, som är en snävare kategoriprocent, var prisökningen 2,5 procent.
Hittills i år har dagligvarorna stigit 3,4 procent.
Prisutvecklingen under tolv månader är 15,2 procent för dagligvaror och 17,8 procent för den snävare kategorin mat.
Matpriskollen är ett företag som driver en app för konsumenter och som samlar in matpriser från de olika kedjorna. Konsumenter kan använda appen gratis för att jämföra priser och erbjudanden. Företaget är fristående, och finansierar sin verksamhet genom att sälja uppgifter om priser och kampanjer som analysunderlag.
I januari sjönk inflationen, prisförändringarna på årsbasis, till 11,7 procent enligt måttet KPI. Det kan jämföras med 12,3 procent månaden före.
Källa: Matpriskollen, Statistiska centralbyrån (SCB).