Maten har blivit dyrare och att det svider i plånboken till och med när vi handlar bara några få basvaror. På ett år är prisökningen på mat i Sverige över 20 procent – mer än i övriga nordiska länder.
I Sverige dominerar några få stora kedjor dagligvaruhandeln, en så kallad oligopolmarknad. Det ökar risken för att priserna hålls uppe, enligt Konkurrensverket.
– Vi som konkurrensvårdande myndighet är alltid oroliga om det är en marknad med få aktörer och vi ser att priserna stiger. Vi vill se en marknad med många aktörer så att det finns möjlighet för konsumenten att byta företag om någon aktör höjer priset, säger Martin Bäckström, enhetschef på Konkurrensverket.
Utreds hur kostnaderna fördelas
Inflationen påverkar alla led i livsmedelskedjan – från producent till konsument. Varför prisökningen på mat är högre i Sverige än i övriga nordiska länder är oklart, men just nu utreds om svenska konsumenter har drabbats av oskäliga prishöjningar på mat. Konkurrensverket vill ta reda på hur fördelningen av kostnader ser ut i de olika leden i livsmedelkedjan, och om kunderna har dragit ett för tungt lass.
– Vi har gett forskare i uppdrag att titta på var kostnaderna har tagits ut i livsmedelskedjan, och om det har det rullats över på konsumenterna i högre grad än vad som varit rimligt, säger Martin Bäckström.
Fortsatt dyrare mat
Kunderna i landets matbutiker ser inte ut att kunna räkna med sjunkande matpriser framöver – priserna lär i stället fortsätta stiga, bekräftar Ica, Coop och Axfood för Dagens Nyheter. Klas Balkow, vd för Axfood med Hemköp och Willys, pekar på att effekterna av pandemin under det senaste året har förstärkts av kriget i Ukraina.
– Leverantörerna ville ha mer betalt eftersom deras insatsvaror blev dyrare, säger han till DN.
– Vi kommer att ha ett fortsatt högt tryck om prishöjningar från leverantörerna och jag ser ingen avmattning i närtid. Förhoppningsvis avtar den höga inflationen mot slutet av året.
Prisökning för livsmedel 2022
Sverige: 18,6 procent
Finland: 16 procent
Danmark: 14,9 procent
Norge: 11,5 procent
Island: 10,1 procent
Källa: EU: statistikbyrå Eurostat, från december 2022.
Livsmedel som ökat mycket i pris sedan januari 2022:
Purjolök: 81 procent dyrare
Honungsmelon: 54 procent dyrare
Smör: 41 procent dyrare
Småcitrus: 39 procent dyrare
Mjölk: 38 procent dyrare
Mat-, stek- och grilloljor: 36 procent dyrare
Gräddfil, creme fraiche: 35 procent dyrare
Grädde: 35 procent dyrare
Kaffe: 33 procent dyrare
Hårdost: 30 procent dyrare
Färska champinjoner: 30 procent dyrare
Ägg: 30 procent dyrare
Paprika: 28 procent dyrare
Pasta: 26 procent dyrare
Källa: SC/TT