Politisk oenighet om E10

Uppdaterad
Publicerad

Under måndagen satte den politiska ledningen i Kiruna press på LKAB i frågan om bygget av nya väg E10 förbi Kiruna, genom att pausa hela processen kring stadsomvandlingen. Men politikerna var inte eniga.

I dag går E10 med gruvan på den ena sidan och Kiruna centrum på den andra sidan. Men redan 2017 har deformationerna från gruvan hunnit fram och då leds trafiken delvis genom centrum.

Den nya väg E10 öster om Kiruna inte har börjat byggas eftersom LKAB och Trafikverket inte kommit överens om finansieringen

Nya E10

Kommunledningen har uppvaktat regeringen för att få fram en lösning och i dag satte man hårt mot hårt genom att stoppa processen att göra om centrum till gruvområde – alltså hela stadsomvandlingen.

Punkten att inleda processen att ändra detaljplanen kom inte upp på dagordningen på kommunstyrelsen.

Men politikerna var inte eniga.

Gunnar Selberg (C) anser att kommunledningen ensidigt kan göra sig skyldiga till avtalsbrott.

– Det finns inget avtal om vem som ska stå för nya E10, däremot har kommunen lovat att man ska göra om staden till gruva. Att de nu vänder sig till regeringen är jättekonstigt. Regeringen har varit glasklar i tio år, det här är en sak mellan LKAB och Kiruna kommun, säger han.

Kommunalrådet Kristina Zakrisson (S) anser att kommunledningen inte kan lastas för att bygget inte har kommit i gång:

– Jag har svårt att se att vi skulle ha något ansvar. Det är Trafikverket som ska bygga och LKAB som ska betala. I den här frågan blir inte vi så involverade trots att vi är så beroende av att det ska fungera, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nya E10

Mer i ämnet