Efter 53 år och 560 raketuppskjutningar saknar man inte precis erfarenhet vid Esrange. Men samtidigt stundar nya tiden när rymdbranschen genomgår stora förändringar.
Tidigare har Esrange haft mest stora institutionella aktörer, framför allt från europeiska rymdorganet ESA. Nu vill man få forskare från fler delar av världen att upptäcka att det inte är så dyrt som förut att skicka upp experiment i tyngdlöshet. På Maser 14 fanns också ett japanskt och ett sydkoreanskt experiment.
Helt ny marknad på väg att öppnas
– Det kan handla om rent kommersiella aktörer. Företaget kanske vill kunna säga att den här produkten har flugit i rymden. Det handlar mycket om att sälja en historia, säger Gunnar Florin, marknadsutvecklare vid svenska rymdbolaget SSC som driver Esrange.
Morgonens uppskjutning var den första i ett koncept som Esrange kallar för Suborbital express där man marknadsför sig mot nya kunder. Redan här hittade vi mycket riktigt ett par av den nya rymdålderns aktörer.
Skickade upp låda med personliga tillhörigheter i rymden
En modul hade köpts av ett företag som ville skjuta upp en produkt i rymden i ett rent promotionsyfte. En annan modul har sitt ursprung i P3:s Musikhjälpen där vinnaren i en auktion fick skicka upp en låda med personliga tillhörigheter i rymden.
Raketen lyfte vid niotiden i morse efter fyra och en halv timmes väntan och flera framflyttade nedräkningar.
– Det var så att håren på armarna reste sig när vi såg att det lyckades till sist. Det var viktigt för både oss och för kunderna att det här gick bra, säger Gunnar Florin.