Bilar kör på en rad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ger Jan Tägt, sakkunnig fordon och regelverk vid Motorhistoriska riksförbundet, exempel på vad förordningen skulle kunna få för konsekvenser. Foto: SVT

Så kan EU-förslaget påverka bilägarna

Publicerad

Om en ny EU-förordning blir verklighet kan en ägare bli tvungen att bevisa att ett fordon inte är uttjänt vid ägarbyte. Ett fordon skulle kunna klassas som avfall och bli tvunget att skrotas om reparationskostnaderna för att fordonet ska bli kördugligt överstiger marknadsvärdet.

Förslaget till en ny EU-förordning om uttjänta fordon (Så kallade ELV:s) har fått kritik av många motorentusiaster, men det har även väckt frågetecken hos svenska myndigheter.

I ett remissvar till regeringen pekar Transportstyrelsen på ”betydande brister”. Bland annat menar myndigheten att de nya reglerna vid ägarbyte skulle komma att begränsa fordonsägares möjlighet att ha ett reservdelsfordon.

Omgående lämna in till bilskrotare

SVT har varit i kontakt med Adalbert Jahnz, talesperson för EU-kommissionen i transport- och miljöfrågor, som menar att reglerna kring ägarbyte handlar om att förhindra att ett uttjänt fordon felaktigt säljs som begagnat.

Enligt förslaget skulle ägaren av ett fordon som klassificeras som uttjänt vara tvungen att omgående lämna in fordonet till en bilskrotare. Regelverket för när ett fordon ska klassas som uttjänt ser även ut att bli hårdare.

Finns undantag

En förordning är dessutom till skillnad från det nu gällande direktivet tvingande.

– Om en fordonsägare inte har för avsikt att kassera ett fordon som avfall och det följer relevant nationell lagstiftning (t.ex. fordonsregistrering, dokumentation) och användningen/förvaringen av ett sådant fordon inte innebär miljörisker (t.ex. offentlig plats, läckande vätskor) gäller inte kraven för behandling vid uttjänt livslängd, säger Adalbert Jahnz.

”Vem ska göra bedömningarna?”

När det gäller fordon av historiskt intresse görs undantag från bestämmelserna. Men de måste vara minst 30 år gamla, i originalskick och inte ha genomgått väsentliga tekniska förändringar.

– Men vem ska göra bedömningarna och kommer alla göra samma bedömningar?, säger Jan Tägt, sakkunnig fordon och regelverk vid Motorhistoriska riksförbundet.

I klippet ger Jan Tägt exempel på vad förordningen skulle kunna ge för konsekvenser.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.