För att lyckas att få upp antalet män från dagens tre procent till fem så använder sig Luleå kommun bland annat av arbetsgruppen Män i förskolan.
– Manliga förskollärarstudenter hoppar av sin utbildning i större utsträckning än kvinnliga, och vi stöttar dem att fullgöra sin utbildning, säger förskollärare Urban Eriksson.
– Inom traditionellt manliga yrken har man rekryterat fler kvinnor eftersom det ökar produktiviteten och skapar bättre stämning på arbetsplatserna. Varför skulle det inte vara så inom traditionellt kvinnliga yrken? säger han.
Andra förväntningar på män
Enligt Urban Eriksson finns det flera könsspecifika förväntningar på en manlig förskollärare.
– Bland annat idrottskillen: Man ska spela fotboll, åka skidor och skridskor med barnen. Man ska också vara en förebild för busiga pojkar, hålla igång snickerier och vara en extra vaktmästare, säger han.
Jämställdheten inte given
– Det är inte säkert att det blir jämställt bara för att man får in fler män, om man faller in i de traditionella hjulspåren så förändras ju ingenting.
Men om det är bra ifall fler män kommer in i yrket, har det det då inget att göra med mansroller?
– I traditionellt manliga yrken där fler kvinnor kommit in så är det framförallt yrkeskulturen som förändrats. Det har inget att göra med hur kvinnor är.