Airbus, som tillverkar ambulanshelikoptrarna, meddelade under tisdagen att det skett ett par incidenter med deras helikoptrar, incidenterna kopplas till ett filter som riskerar att inte fungera vid en viss typ av väderlek.
– Vi ska rädda liv utan att riskera liv. Vi har därför fattat beslut om att våra ambulanshelikoptrar inte ska flyga när det är snöfall eller snörök, eller när temperaturen är under fem grader och det är hög luftfuktighet, som dis eller dimma, säger Henrik Johansson, AM Accountable Manager på Svensk Luftambulans i ett pressmeddelande.
Fem helikoptrar
Per Marcusson som är verksamhetschef för ambulanshelikoptrarna i Region Norrbotten säger att det finns ett samverkansavtal med andra ambulanshelikopterbaser och med Finland och Norge.
– Det är i väglöst land som det kan bli ett problem. Men den här årstiden har vi inte jättemånga larm i väglöst land men visst är det bekymmersamt, säger Per Marcusson.
Svensk Luftambulans har sammanlagt fem helikoptrar stationerade i Värmland, Dalarna, Västerbotten och Norrbotten – och alla berörs av beslutet.
Ovisst när problemet kan vara löst
Svensk Luftambulans menar att det nu är Airbus som ska återkomma med rekommendationer om vad alla helikopterägare av H145 runt om i världen ska göra. Svensk Luftambulans säger att så fort ett beslut kommer ska de genomföra de åtgärder som krävs för att helikoptrarna ska kunna flyga som normalt igen.
– Tyvärr kan vi inte säga när detta ska vara löst, men alla inblandade jobbar så hårt de kan, säger Henrik Johansson.