Zakrisson gör utspelet i en debattartikel som är publicerad i NSD i dag. Hon skriver att hon har väckt frågan i samband med näringsminister Mikael Dambergs besök i Kiruna förra veckan.
Hon har inför mötet fått signaler om att LKAB inte kommer att kunna ersätta det som går förlorat i och med deformationerna från gruvan.
”Med anledning av LKAB:s kärva marknadsläge möts jag nu av oroväckande signaler beträffande finansiering för järnvägsstation i nya stadskärnan och omdragningen av E10:an”, skriver hon.
Kristina Zakrisson framhåller att staten under de senaste tio åren har fått in närmare 50 miljarder i utdelning och vinst. Hon anser därför att det vore rimligt att staten ska stå för finansieringen av dragning av ny väg och järnväg.
I samband med Mikael Dambergs besök tog även Gruvtolvans ordförande Jan Thelin upp frågan. Han varnade för att det kan bli nya varsel på LKAB om för stora resurser ska gå till stadsomvandlingarna i Malmfältskommunerna.
Svaret från Mikael Damberg var att utgångspunkten är att det är bolaget som orsakar skadorna som även ska ersätta dem.