I Älvsbyn i Norrbotten har en trafikskola nu valt att anmäla två personer till Transportstyrelsen för svart trafikskoleverksamhet.
– Vi misstänker väldigt starkt att de här två personerna sysslar med att ge svarta körlektioner, berättar Louise Grönlund, trafiklärare på Roberts trafikskola i Älvsbyn.
Funnits länge men blir allt vanligare
Men problemet med svarta trafikskolor är inte isolerat till just Älvsbyn. I en enkät som Sveriges Trafikutbildares Riksförbund skickade ut angav 70 procent av trafikskolorna i Norrland att det förekommer svart trafikskoleverksamhet på deras ort i större eller mindre omfattning. Endast sju procent ansåg att det inte förekom alls. Siffrorna är liknande för hela landet.
– Det har funnits länge men det har blivit mer och mer vanligt, säger Louise Grönlund.
Efter kuggning väljer många riktig körskola
Enligt henne är det många av de som använder svarta trafikskolor som inte klarar uppkörningen och sedan väljer att ta lektioner på en riktig trafikskola i alla fall.
Och statistiken stöttar hennes påstående. Över 70 procent av de som gått på trafikskola klarar sin första uppkörning, jämfört med bara 35 procent av dem som kör upp privat.
Drabbar nysvenskar
– Det är ofta nysvenskar som drabbas av detta eftersom de ofta inte har någon som haft svenskt körkort i fem år att övningsköra med, säger Louise Grönlund.
– Eleverna tror sig kanske köpa en utbildning men så är det ju inte riktigt, säger Louise Grönlund, som däremot är positiv till de många ideella krafter som gratis hjälper till att handleda personer som inte har råd med så många körlektioner.
– Då får ju eleverna den mängdträning de behöver utan att ha en ekonomisk press över sig, säger hon.