Någon gång under 2030-talet kommer dagens huvudnivåer i Kiruna och Malmberget att vara utbrutna. Ska man fortsätta bryta järnmalm i gruvorna blir det på större djup och under större bergtryck.
Det så kallade SUM-projektet handlar om att hitta teknik som göra detta på ett säkert och miljömässigt hållbart sätt. Det rekordstora skalvet i Kirunagruvan i april satte framför allt dilemmat med säkerheten i fokus.
Ännu en jätte till föreningen
Under tisdagen blev det känt att industrijätten Sandvik ansluter till den förening av företag som är inblandade i projektet. Där finns sedan tidigare ABB, Epiroc, Combitech och förstås LKAB.
– Det är unikt att vi får ihop en konstellation med fem globala företag som visserligen är svenska aktörer, säger Markus Petäjäniemi, direktör för marknad och teknik vid LKAB.
Gruvarbetare ska slippa de farligaste områdena
Företagen kommer till viss del att dela med sig av sina framsteg i utvecklingen. Det är av avgörande betydelse för gruvornas framtid att de lyckas.
Det handlar bland annat om att utveckla lastmaskiner, transportfordon och borriggar som är självkörande för att gruvarbetare ska slippa befinna sig i de farligaste delarna av framtidens gruvor. Maskinerna ska dessutom vara eldrivna för att minska koldioxidutsläppen.
Försöken ska ske i en testgruva som precis har färdigställts i Kiruna.