Hör hur det har gått för pendeltågen mellan Luleå och Boden. Foto: SVT/Jonathan Ferm

Tågtrafiken mellan Luleå och Boden – ett pendelfiasko

Uppdaterad
Publicerad

Region Norrbottens satsning på en tågpendel mellan Luleå och Boden kostar mångmiljonbelopp varje år – men den har inte lockat fler än i genomsnitt fyra personer per tur. Nu drar de ansvariga igång en PR-kampanj för att vända utvecklingen.

Det var i april 2019 som tågpendeln infördes och enligt Norrtågs tidtabelll handlar det om elva dubbelturer varje dag, från halv sex på morgonen till halv nio på kvällen, måndag till och med fredag. Kostnaden för Region Norrbotten är drygt 4,5 miljoner kronor per år.

Myndighetschef: ”För få åker tåg”

Men passagerarna har hittills svikit satsningen. Enligt den regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM) så har det handlat om ett resandesnitt på fyra personer per tur.

– Det är alldeles för få som åker tåg mellan Luleå och Boden och det måste vi ändra på. Lönsamt är det inte, men när man inför någonting nytt så handlar det om att vänja folk vid det, säger Mats Aspemo, myndighetschef på RKM.

Under hösten ska RKM dra igång en stor PR-och informationskampanj för att få fler att ta tågpendeln mellan Luleå och Boden. I videon ovan förklarar Mats Aspemo fördelarna med att ta tåget mellan Luleå och Boden.

Bodensarna tar bussen till Sunderbyn

Det är många som bor i Sävast som jobbar på Sunderby sjukhus, men de har ändå inte varit intresserade av tågpendeln.

– Det är svårt att övertyga dem om att åka baklänges till Boden för att sedan åka till Sunderbyn så de tar bussen i stället.

Är det här ett fiasko?

– Nej, jag har ingenting att jämföra med. Det är svårt att bedöma det eftersom tågsatsningen är ett nytt och långsiktigt projekt, säger Mats Aspemo, myndighetschef på RKM.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.