Det var i april 2019 som tågpendeln infördes och enligt Norrtågs tidtabelll handlar det om elva dubbelturer varje dag, från halv sex på morgonen till halv nio på kvällen, måndag till och med fredag. Kostnaden för Region Norrbotten är drygt 4,5 miljoner kronor per år.
Myndighetschef: ”För få åker tåg”
Men passagerarna har hittills svikit satsningen. Enligt den regionala kollektivtrafikmyndigheten (RKM) så har det handlat om ett resandesnitt på fyra personer per tur.
– Det är alldeles för få som åker tåg mellan Luleå och Boden och det måste vi ändra på. Lönsamt är det inte, men när man inför någonting nytt så handlar det om att vänja folk vid det, säger Mats Aspemo, myndighetschef på RKM.
Under hösten ska RKM dra igång en stor PR-och informationskampanj för att få fler att ta tågpendeln mellan Luleå och Boden. I videon ovan förklarar Mats Aspemo fördelarna med att ta tåget mellan Luleå och Boden.
Bodensarna tar bussen till Sunderbyn
Det är många som bor i Sävast som jobbar på Sunderby sjukhus, men de har ändå inte varit intresserade av tågpendeln.
– Det är svårt att övertyga dem om att åka baklänges till Boden för att sedan åka till Sunderbyn så de tar bussen i stället.
Är det här ett fiasko?
– Nej, jag har ingenting att jämföra med. Det är svårt att bedöma det eftersom tågsatsningen är ett nytt och långsiktigt projekt, säger Mats Aspemo, myndighetschef på RKM.