Idag informerades Norrtåg om Trafikverkets beslut att inte skynda på ett spårbyte på den aktuella sträckan mellan Boden och Bastuträsk. Bakgrunden är att järnvägssträckan ansetts i mycket dåligt skick. Efter flera tågurspårningar sänkte Trafikverket därför hastigheten på banan till 90 km/timme på en 17 mil lång sträcka.
För Norrtågs del innebar det att restiderna förlängdes rejält. Enligt Norrtåg har bolaget tappat hälften av resenärerna och slutat att köra två av sex turer.
– Sänkningen av hastigheten gjorde att vi fick lägga en ny tidtabell, på sträckan Umeå-Luleå handlar det om mellan 1-1,5 timme längre restid. Redan idag ser vi ett minskat resande, det handlar om en halvering för oss, säger Olle Tiderman till Nordnytt.
– Det är i första hand resenärerna som drabbas och det är svårt att överblicka konsekvenserna för Norrtåg idag om beslutet skulle kvarstå, säger Norrtågs Vd Maria Höglander i ett pressutskick.
Mindre pengar
Den upprustning som skulle ske på delar av stambanan mellan Boden och Bastuträsk skjuts upp mellan 4-5 år till någongång 2019-2020. Hos Norrtåg beskrivs dagens besked som dramatiskt.
– Vi har inte hunnit gå igenom vilka konkreta effekter det här kommer att få, men det är ett dramatiskt besked, säger Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg.
Enligt Olle Tiderman, teknisk chef på Norrtåg, motiverar Trafikverket dagens besked med den socialdemokratiska budgetförändringen då 1,2 miljarder till underhåll har fallit bort. Men det är ett argument som han ifrågasätter.
– Vår överenskommelse med Trafikverket fattades innan socialdemokraternas budget. Vi var överens redan i mars, säger han.
Vilka konsekvenser framflyttningen får för tågtrafiken framöver är för tidigt att säga menar Olle Tiderman.
– Jag har svårt att tro att vi klarar att köra på dessa villkor under en så lång tid. Vår produkt försvagas ju, folk tar bilen eller bussen istället.