Nordnytt mötte passagerare från Göteborg/Stockholm när tåget kom till Luleå vid lunchtid – ett tåg som kom i tid.
– Vi kom i tid, det trodde jag inte, säger Robin Fredriksson när han klivit av från sin kupé.
Söderkommande tåg från Göteborg och Stockholm anländer alltså till Luleå i tid. Men förseningar och bristande underhåll har blivit den svenska järnvägstrafikens kännemärke.
”Det är djupt beklagligt”
Och för dom företag som är beroende av tågtransporter så är tålamodet nu slut. Trafikverket beslut nyligen att skjuta upp renoveringen av den 17 mil långa sträckan mellan Boden och Bastuträsk har fått ett stort antal norrbottniska företag att protestera. Ett av dom är ståljätten SSAB.
– Det är djupt beklagligt. Det är stora exportvärden som passerar det här stråket, inte bara SSAB utan även andra stora industriföretag. Man ska också se det här i ljuset att underhållet på järnvägen generellt är eftersatt, säger SSAB:s inköpschef Per Bondemark.
Även Green Cargo och SJ kritiserar Trafikverket. SJ menar att en redan svår situation för nattågen till Norrland blir ännu svårare. Och från SSAB:s sida kräver man en omprioritering av skattemedel så att spårbytet mellan Boden och Bastuträsk tidigareläggs som utlovats.
– Om det här är en budgetfråga så vill vi att man omfördelar medlen under 2015, säger Per Bondemark.