Olyckan inträffade mitt i natten i en kurva på länsväg 395 när en lastad malmtransport mötte en minibuss. Exakt vad som hände är inte fastställt men minibussen uppges ha kommit över i fel körfält och fordonen frontalkrockade.
Boende i området vittnar om att kurvan är olycksdrabbad. Bara under fredagskvällen hade en avåkning skett mindre än 100 meter från olycksplatsen.
– Den här kurvan måste man göra något åt. Det har varit fem–sex avåkningar på ett halvår, säger Göran Lantto.
Delat filerna
2018 var ett dystert år för olycksstatistiken på svenska vägar då 325 personer omkom i trafiken. Antalet var nästan 30 procent fler än 2017. Även om olyckor med så många omkomna som vid olyckan i Masugnsbyn är extremt ovanliga så är dödsolyckan knappast någon bra start på 2019, säger Maria Kraft, expert på trafiksäkerhet på Trafikverket.
– 2018 blev väldigt mörkt med ovanligt mycket olyckor med tung trafik. Den tunga trafiken ökade med 2,5 procent i antal fordon ute på vägarna, säger hon.
Ortsborna vill att hastigheten sänks
Hastighetsbegränsningen på olycksvägen är 90 kilometer i timmen och ortsborna vill att den sänks till 60 kilometer i timmen samt att en förbifart byggs. Generellt så mittseparerar Trafikverket vägar där hastighetsgränsen är 80 eller över.
– Det har vi gjort på nästan alla vägar. Men på vägar med lågt flöde och särskilt uppe i Norrland tillåter man höga hastigheter för sannolikheten att man möter någon är så pass liten, säger Maria Kraft.
Hon har bara tagit del av Trafikverkets mätningar från 2017 på flödesnivåerna och bedömer att man inte skulle ha prioriterat annorlunda på den aktuella vägen utefter de värdena.
Vägen ses över
Vid dödsolyckor med lastbil är det sällan chauffören till det tunga fordonet som vållar olyckan, enligt Maria Kraft. Polisen utreder fortfarande hur den gick till och samtidigt drar en lång rad åtgärder i gång från Trafikverket.
– Vid varje dödsolycka gör vi en djupstudie om varför den hände och vad vi kan göra för att den inte ska ske igen. Sedan sker prioriteringar om vad vi ska investera i för att rädda så många som möjligt.
Företagen Kaunis Iron och Malmtransport norr, som kör sträckan, hade dispens att köra på vägen eftersom förbifarterna inte färdigställts.
– Den här vägen kommer att behöva ses över, den här dispensen får ses över. Sedan ska vi se över om det går att påskynda ett arbete med förbifarterna, säger Maria Kraft.