— Norrbotten är ett län som präglas av långa avstånd, med ett glest vägnät och det saknas alternativa transportmöjligheter. God tillgänglighet med tillfredsställande restider har avgörande betydelse för möjligheten att bo och leva på landsbygden liksom för näringslivets konkurrenskraft, säger landshövding Björn O. Nilsson.
Sänkning från 90 kilometer till 80 kilometer
Det är Trafikverket som lämnat förslag på hastighetsbegränsningar på delsträckor av vägarna E10, E4, E45, 94, 373, 506 och 830. Förslaget innebär en sänkning av hastigheten från 90 kilometer i timmen till 80 kilometer i timmen på totalt sju vägsträckor (se ovan) som omfattar cirka 50 kilometer.
Enigt nej till förslaget
Bakgrunden till förslaget är trafikverkets uppdrag att arbeta med att fortsätta anpassa hastighetsgränserna till vägars säkerhetsstandard.
Beslutet att säga nej har tagits i samråd med Region Norrbotten, Länsstyrelsen i Västerbotten samt Region Västerbotten. Samtliga aktörer är överens om att avvisa förslaget.
Länsstyrelsens motivering till att avstyrka förslaget:
- Länsstyrelsen vill tydligt påpeka att hastighetssänkningar på intet sätt får ersätta investerings-, underhålls-, och driftsåtgärder.
- Istället behöver åtgärder vidtas för att bibehålla eller öka tillgängligheten, både inom länet men även till övriga delar av landet.
- De föreslagna hastighetssänkningarna innebär istället sammantaget med tidigare genomförda omfattande hastighetssänkningar på cirka 600 mil i Norrbottens och Västerbottens län en fortsatt försämring för regionen med minskad tillgänglighet och ett ökat avstånd i tid för länets medborgare och företag.
- Länsstyrelsen ställer sig positiv till trafiksäkerhetshöjande åtgärder som strävar efter att uppnå den av riksdagen fastställda nollvisionen i trafiken. För ökad trafiksäkerhet och effektivt arbete för nollvisionen ser vi inte ytterligare hastighetssänkningar som en långsiktig eller hållbar lösning.