Att tågen inte klarar kylan kan Trafikverket förstås inte lastas för men däremot för standarden på järnvägarna. I slutet av förra veckan tvingades man sänka hastigheten mellan Boden och Bastuträsk för att rälsen är för dålig. Trafikverkets ledning konstaterar att det är decennier av dåligt underhåll som man nu ser följderna av.
– Det är en kombination av ökad trafik med tyngre tåg och en lång tids eftersatt underhåll som vi får lida för nu, säger Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm.
Ödets ironi
Enligt planen ska spåret bytas 2016 men man hoppas kunna göra det redan under det här året.
Men innan det skett måste man skärpa inspektionerna och en ödets ironi är att man tvingas göra det till fots.
Ultraljudståget som man normalt använder klarar inte heller kylan.
– Det har vi redan gjort en gång, säger Gunnar Malm.
E10 vår vänta
Även vägstandarden har ju fått skarp kritik – framförallt på E10. Men E10 finns i åtgärdsplanen först från 2020 – och då bara de allra sämsta delarna.
– Vi har de pengar vi har och allt måste vägas mot behoven på andra håll i landet, säger Gunnar Malm. Vi hoppas kunna tidigarelägga det något men det är regeringen som bestämmer.