Över 60 aktörer, däribland Norrbottens handelskammare, har skrivit under skrivelsen till Sveriges och Norges regeringar för att visa sitt missnöje över Malmbanans brister.
Detta i och med tågurspårningen i höjd med Vassijaure i mitten av december förra året.
Linda Nilsson är vd för Norrbottens handelskammare och hon är än mer orolig över Malmbanans skick efter helgens nya urspårning.
– Det är viktigt att säkerställa att det går att köra på banan fram tills dess att vi får ett dubbelspår, säger hon.
Ingen respons
Skrivelsen skickades under förra veckan och när SVT träffar handelskammaren har de fortfarande inte fått någon respons från varken svenska eller norska regeringen.
– Det här är inte en angelägenhet för Norrbotten. Det här är en angelägenhet för Europa, klimatet och den gröna omställningen, säger Linda Nilsson.
Andra aktörer som skrivit under skrivelsen hos Norrbottens handelskammare är LKAB, SSAB, Boliden, Scania Group, Volvo, Sjømat Norge, Posten Bring AS, Vy Tåg, Göteborgs Hamn och Region Norrbotten.
Det här är malmbanan
Malmbanan är Sveriges tyngst trafikerade järnväg. Persontåg, godståg och malmtåg kör på den 50 mil långa sträckan mellan Boden och Riksgränsen och vidare till Narvik i Norge.
Mellan Kiruna och Narvik går det i dag cirka 24 malmtåg per dygn och mellan Malmberget och Luleå cirka 8 malmtåg per dygn i bägge riktningarna.
Banan är enkelspårig och därmed mycket känslig för störningar, till exempel urspårningar.
Källa: Trafikverket