Hur länge ska Sverige klara sig med undermålig infrastruktur? Det frågan ställer Norrbottens Logistikråd och Norrbottens Handelskammare med adress till Trafikverket.
Trafikverket gick tidigare i veckan ut med uppgifterna att de inte tänker skynda på ett spårbyte på sträckan Bastuträsk-Boden. Sträckan anses vara i så dåligt skick att hastigheten har sänkts. Det i sin tur har inneburit att Norrtåg dragit in flera turer och hävdar att de tappat passagerare.
Logistikrådet och Handelskammaren skriver att det både är ett kapitalt misslyckande när Trafikverket inte lyckas hålla vad som lovats och att det också är ett bevis på att de inte har insett följdverkningarna av vad beslutet innebär för Sveriges tillväxt.
”Årligen kostar kapacitetsbristen på Stambanan genom övre Norra Sverige 570 miljoner kronor för Svenska staten”, skriver Handelskammaren och Logistikrådet.
Norrbottens Logistikråd samlar de tunga industrierna i länet; Billerud Karlsborg, Ferruform, Gestamp Hardtech, LKAB, Polarbröd, SCA Munksund, Setra Group, SSAB, Stenvalls Trä och Älvsbyhus.