I skrivelsen står det att Lulebos genomgång av altaner på området visar att det förekommer byggnationer som inte följer Lulebos regelverk och att de som inte gör det ska återställas av hyresgästen senast 1 september 2019. I annat fall kommer hyresgästen att debiteras för rivningen och borttagningen av dessa.
”Vi är många som gjort fint”
– Jag tycker det är för djävligt, Vi är många här som gjort det riktigt fint och har det ganska enhetligt. Men visst det finns en del som har det riktigt uselt på sina uteplatser men skicka skrivelse till dem då och inte till alla, säger Maria-Therese Lundin boende på området.
Hon säger också att hennes familj endast gjort en smärre utbyggnad och att den största delen av altanen fanns när familjen flyttade in.
– Varför ska jag riva det jag inte ens har byggt och varför ska jag få en räkning för något som jag inte byggt.
”Altanen fanns när jag flyttade in”
Hennes granne Bengt Niemi håller med henne.
– Den här altanen fanns ju redan när jag flyttade in och jag hade tänkt plantera i krukorna här men nu vet man ju inte vad man får göra eller inte göra. Jag tycker skrivelsen är luddig. Varför inte komma hit och prata med oss som bor här och säga vad var och en bör göra.
Från Lulebo hänvisar man till att man nu satsar på utemiljön och att man vid en inventering sett att det finns uteplatser där hyresgästen byggt ut för stort och att en del inte sköter om sina altaner.
Hänvisar till regelverket
– Det finns ett regelverk som säger hur man får bygga ut altanen och hur högt staket man får ha, säger Carl-Axel Sundbaum fastighetschef Lulebo.
Men samtidigt har ju flera hyresgäster vi pratat med fått altanen på köpet när de flyttade in? Och ni gör ju besiktningar inför varje ny hyresgäst så kan ni då kräva att nyresgästen ska riva altanen eller betala för rivning?
– Nej, har den funnits när man flyttade in och det inte finns en skriftlig överenskommelse med hyresgästen om övertagande av altanen då är man inte skyldig att bekosta rivningen utan då får vi göra det.
Lovar dialog innan rivning
Vidare säger han att Lulebo kommer att föra en dialog med alla hyresgäster som kan behöva göra en förändring av altanen.
– Det är framför allt de skräckexempel som finns som vi vill få bort men det är ju inte så att vi går och river utan dialog med hyresgästen. Och finns det hyresgäster som har funderingar är det bara att höra av sig till oss.