Urspårning kunde ha stoppats

Uppdaterad
Publicerad

Det var känt bland ansvariga på Trafikverket att rälsen var för gammal och borde ha bytts ut på sträckan Storsund-Koler. En sträcka där ett godståg välte i våras.

Trafikverkets utredning visar att det godståg som spårade ur i våras till stor del berodde på att rälsen var utsliten och hade sprickor.

– Det är en typ av räls, en gammal räls som tillverkades i slutet på 70-talet, början av 80-talet och som har ett tillverkningsfel i sig och som vi har haft vetskap om ganska länge, säger Håkan Äijä, chef på Trafikverket Underhåll Nord.

SVT granskar järnvägen

Rälsen borde alltså ha bytts ut för länge sen, det medger Håkan Äijä. Men eftersom Trafikverket inte får tillräckligt med pengar i anslag av regeringen så måste man prioritera. Och nu senast prioriterade man att åtgärda sträckan Bastuträsk – Vännäs i Västerbotten. Men frågan är om vi kan förvänta oss fler tågurspårningar här framöver i norr.

– Med det vi har gjort nu med fördubblade kontroller och nedkortade insatstider så känner vi att vi har koll på läget nu, säger Håkan Äijä.

Nu var det ju ett godståg som spårade ur, men vad hade hänt om det hade varit ett persontåg som spårat ur?

– Det är ju bara rena spekulationer!, säger Håkan Åijä.

Det går ju persontåg där på den sträckan?

– Absolut, men då kan vi ju titta lite på statistiken hur det har sett ut de senaste åren. Det händer ett antal urspårningar varje år i Sverige och nästan uteslutande är det frågan om godståg, säger Håkan Äije.

Håkan Äijä fortsätter med att förklara varför godståget lättare spårar ur. Och han säger att det beror på att godstågen är tyngre och vagnarna är styvare än persontågen.

Just den här olycksdrabbade sträckan mellan Storsund ocvh Koler ska Trafikverket nu satsa på med start 2015.

– Vi hänger inte med att byta ut anläggningen i den takt som vi skulle vilja göra, säger Håkan Äijä.

Och det beror enbart på pengar?

– Ja, det är pengar och prioriteringar, fortsätter han.

Går de här signalerna ända upp till ansvarig minister, att ni saknar pengar för att byta ut räls som skulle behöva bytas ut för länge sedan, som det står i er rapport?

– Det tror jag absolut att det gör för det är ju väl känt i hela Sverige att vi har ett reinvesteringsberg som vi skulle behöva beta av och som vi nu försöker att beta av så gott vi kan då, säger Håkan Äijä, chef på Trafikverket Underhåll Nord.

Utdrag ur rapporterna

  • 2008-08-24: Urspårning Fors-Morshyttan  ”Resultatet från mätningen (2008-05-30, reds anm.) visar att det finns sprickor i rälsen på olycksplatsen.”
  • 2010-05-20: Urspårning Gamleby ”Vid säkerhetsbesiktning av sliprar som utfördes 2009-07-07 noteras en besiktningsanmärkning… Anmärkningen har inte åtgärdats eller behandlats i tid.”
  • 2011-04-07:Urspårning Åsensbruk-Håverud ”Trafikverket Järnväg har trots att man kände till den dåliga standarden på banan inte vidtagit några åtgärder när det gäller ett ökat underhåll, utan trafiken har fortgått som vanligt.” ”Om loket hade spårat ur och vält där vagnarna nu vält hade konsekvenserna med mycket stor sannolikhet även inneburit personskador.”
  • 2011-06-09: Urspårning Smedjebacken-Söderbärke ”Således finns en ökad acceptans av fel som överskrider gränsvärden, som tidigare saknades. Det saknas ekonomiska medel att åtgärda den typ av fel i den omfattning som gjordes tidigare.”
  • 2012-04-30: Urspårning Repbäcken-Mockfjärd  ”Under 2011 upptäcktes vid mätningen 50 prio 1 avvikelser...27 stycken anmälda rälsbrott.”
  • 2013-05-11: Olycka urspårning Storsund-Koler ”Spåret är i dåligt skick och borde ha bytts ut för länge sedan.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet