Lekande barn ner för rutshckanan och Michelle Bergin som forskat kring beteende på skolgårdar.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Bollen spelar roll för hur barn har det i klassrummet – se doktoranden Michelle Bergin, berätta varför. Foto: SVT Arkiv & LTU

Utanförskap på skolgården påverkar skolresultaten – visar forskning på LTU

Uppdaterad
Publicerad

Doktoranden Michelle Bergin har forskat i barns beteenden på skolgården. I forskningen ser hon att barn som blir utanför på rasterna påverkas även under lektionerna.

Forskningen har irländskan gjort i Dublin, men via Luleå tekniska universitet. Trots att hon ser framsteg kring hur skolgården hanteras i Sverige, så ser hon att det är ett eftersatt område.

– Länge har raster bara varit en rast och en stund för barnen att inte vara övervakade det kommer nog förändras med tiden, säger Michelle Bergin.

Hon vill med sin forskning lyfta fram hur barnens lek på skolgården påverkar deras liv på flera plan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.