Med skogen som spelplats får barnen äta kakor vid Hattmakarens tekalas och kasta kottar på den ondskefulla drottningen som vill hugga huvudet av alla. När SVT besöker föreställningen blåser det kyliga vindar som får tekalasets bordsduk att fladdra.
– Först tänkte vi spela i stadsparken. Men Alice i underlandet utspelar ju sig i en lite mer sagolik miljö, och då kom vi fram till Gültzauudden, säger regissören Annika Forslund Rimbléus.
Flykten från en stressad vuxenvärld
Pjäsens tema är den stressade samtiden. Därför är skogen som spelplats och interaktiviteten extra viktig, säger Annika Forslund Rimbléus.
– Jag vill att pjäsen ska aktivera barnen att göra uppror mot vuxenvärlden.
”Teater ska vara läskigt”
I den interaktiva föreställningen får barnen följa med Alice genom skogen, och möta den vita kaninen, hattmakaren och Hjärter dam. Hjärter dam kan vara läskig, men producenten Elin Kristiansen berättar att drottningens ondska fyller en funktion.
– Teater ska vara lite läskigt. På samtal med barnen efteråt har vi märkt att det som var läskigt i början, det glömmer barnen bort när de får besegra drottningen.