Bland skolans cirka 200 elever är frånvaron låg och studieron hög. Förra året påbörjade man projektet Skolframgång Norrby som utvecklar undervisningen på lågstadiet, vilket Piteå tidningen berättade först om.
– Vi jobbar ganska traditionellt, det är inte några märkvärdiga grejer men väldigt strukturerat och tydligt som många barn behöver, säger skolans rektor Annica Forsberg.
”Väldigt värdefullt”
Bildstöd och timer är några av de praktiska verktygen. Och arbetssättet följer eleverna från klassrummet till fritids.
– Det är några barn med NPF-diagnoser som det är direkt nödvändigt för, men det är väldigt värdefullt och bra för alla elever, säger Jonathan Berglund, fritidspedagog.
Avlastning i Växthuset
Projektet har fått finansiering av Specialpedagogiska skolmyndigheten och den här terminen kan elever som behöver extra stöd få avlastning i Växthuset.
– Tillsammans med eleven har vi tittat på skolveckan för att se när de behöver gå ifrån för att det ska känna att de orkar att vara i klassrummet, säger Emelie Stolt, projektledare och lärare.
Hör om skolans arbete i klippet.
NPF-diagnoser
Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) är ett samlingsnamn för många olika tillstånd eller diagnoser. Några är adhd, autism och Tourettes syndrom.
Barn och elever har olika individuella förutsättningar och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar påverkar individen i olika omfattning.
Källa: Specialpedagogiska myndigheten