”Vi tar krafttag för schyssta villkor”

Uppdaterad
Publicerad

Genom fler poliskontroller av utländska lastbilar, beställaransvar och EU-förhandlingar vill regeringen komma till rätta med fusk, dålig trafiksäkerhet och ojämlik konkurens när det gäller den utländska lastbilstrafiken.

SVT har i reportage berättat om låga löner, långa arbetssdagar och kanske en del fusk med arbetstid bland utländska förare. Vi ställde frågor till infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om hu regeringen ser på detta.

– Det är oacceptabelt. Vi tar nu krafttag för att få schyssta villkor på våra vägar. Vi förhandlar om det internationellt i EU, men vi ser också till att skärpa kontrollen av inte minst utländska lastbilstransporter, säger Tomas Eneroth (S).

Men frågan är vilket hopp kan man kan ha m att EU ska lösa den här fråga. Många av de länder där förarna kommer ifrån är emot den här typen av regleringar.

– Det är sant, men vi måste ha genensamma spelregler i EU.

SVTs reportage har också visat på dålig trafiksäkerhet?

– Tillsammans med krav på vinterdäck även på utländska fordon, ökade sanktionsavgifter och inte minst fler poliskontroller kommer vi att skapa bättre ordning och reda på vägarna .

Men det är ju brist på poliser, är det realistiskt att ha fler kontroller?

– Ja, just nu utbildas 400 trafikpoliser i särskilda kontroller av utländska lastbilar, säger Tomas Eneroth.

Eneroth lyfter fram förslaget om beställaransvar som regeringen lägger fram.

– Det innebär att den som beställer yrkesmässiga transporter måste försäkra sig om att det är lagliga transporter som följer svenska lagar och regler. Det är viktigt säger Tomas Eneroth.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.