Ett av de viktigaste uppdragen SCB har är att göra den stora arbetskraftsundersökningen, AKU. Den ligger till grund för avgörande politiska beslut som regering och riksdag ska ta och då ringer SCB 29 000 personer varje månad.
Det officiella arbetslöshetstalet i Sverige bygger uteslutande på AKU. Men det har blivit svårare för SCB att genomföra sådana här undersökningar, säger SCB:s enhetschef Jan Hörngren.
– Det har blivit allt svårare att få tag på folk. De svarar inte i telefon i lika stor utsträckning som för fem-tio år sedan. Det har också blivit mycket mer telefonförsäljning och volymen undersökningar från andra institut har ökat, mycket marknadsundersökningar har det blivit.
Vanligare med svar på fast telefon
Den tekniska utvecklingen med mobiltelefoner som skulle göra oss alla mer tillgängliga har paradoxalt nog också gjort oss mer svårtillgängliga. När det ringde på den fasta telefonen hemma gick vi i regel och svarade men nu när det ringer i mobilen är det inte säkert att vi svarar. För SCB var det lättare förr.
– Ja, det var det. Det var mycket lättare då. Tekniken har gjort att det idag är lättare att trycka bort telefonsamtal, säger Jan Hörngren.
Omfattande utvecklingsarbetet startat
Men eftersom det är så angeläget att SCB får kontakt med medborgarna till sina undersökningar så får man nu anpassa sig och börja söka upp oss på fler ställen:
– Ja, det skulle kunna vara på webben eller i en smartphone. Men det är inte helt enkelt när det gäller till exempel Arbetskraftsundersökningen, att byta metod rakt av. Det krävs ett omfattande utvecklingsarbete, men det är påbörjat, säger Jan Hörngren.