I samband med att Göta hovrätt dömde fyra män för grovt miljöbrott för drygt ett år sedan, försattes bolaget Urecykle i konkurs.
Sedan dess har det varit oklart vad som ska hända med de batterier som lämnats kvar på fastigheten. Fastighetsbolaget Karlskoga terminalen har nu tagit över tomten och genom bolaget Sustainable battery recycling, SRB, har man även fått tillstånd att börja forsla bort batteriresterna.
– Enligt uppgift är det cirka 8 000 ton batterier som ligger kvar, säger Peter Ivarsson som idag representerar Karlskoga terminalen och som tidigare var produktionsansvarig på Urecykle.
Oklart vilka ämnen som brunnit
Istället för att forsla bort batterier tvingas man nu alltså börja med att hantera konsekvenserna av branden.
– Än så länge vet vi inte vad det är för typ av batterier som har brunnit, det kan vara exempelvis vara alkaliska-, litium- eller nickelmetallhydridbatterier.
Peter Ivarsson menar att batteritypen kan komma påverka det fortsätta arbetet.
– Man måste först mäta vad det är för kemi i den massan som ligger kvar. Det svaret får vägleda hur vi ska hantera arbetet framöver.
Han är kritisk till hur förvaringen av batterierna skötts hittills.
Starta klippet för att höra Peter Ivarsson berätta hur batterierna ska förvaras.