Arbetsmiljöverket kräver nu att arbetssituationen för enhetscheferna inom hemvården i Örebro förbättras, annars väntar vite på 150 000 kronor. Även situationen för chefernas personal måste förbättras. Annars hotar ännu ett vite.
Men kommunen har redan fått böta för dålig arbetsmiljö inom just hemvården. I augusti 2018 beslutade Förvaltningsrätten om två viten på vardera 40 000 kronor för brister i arbetsmiljön för personal och chefer.
Bristerna påpekades redan i början av 2017 men Arbetsmiljöverket konstaterar att de åtgärder som utlovats inte genomförts av kommunen och trappar nu upp kraven med höjda böter.
Dåligt stöd och sömnbesvär
Besvär som arbetsrelaterad stress, känslan av dåligt stöd från närmaste chef och sömbesvär är några av följderna som blivit efter en omorganisation.
Bland annat har cheferna fått kortare deadlines och rörig schemahantering enligt skyddsombuden som anmält situationen.
Får inte drabba andra
I sitt beslut i januari 2019 skriver Arbetsmiljöverket att Örebro kommun måste se till att ”resurserna är anpassade till kraven i arbetet för att inte arbetsbelastningen ska innebära risker för ohälsa.”
Dessutom poängterar man att åtgärderna som vidtas inte får medföra risker för att andra arbetstagare utsätts för ohälsa.
Kommunen har nu till april 2019 på sig att vidta nödvändiga åtgärder.