Uppdraget landade hos Skolverket i somras och är en del av januariavtalet, uppgörelsen mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna.
– Det kan handla om att läsa i högre takt och komma till nästa nivå snabbare. Men även hur skolorna kan bredda och berika innehållet i undervisningen för att ge mer utmaningar, säger Torun Rudin, enhetschef på Skolverket.
Samma förutsättningar oavsett bostadsort
Myndigheten arbetar nu tillsammans med bland andra huvudmän, skolor och intresseorganisationer för att skapa sig en bild av hur skolorna arbetar idag med de här frågorna.
– Den bilden vi får är att det är väldigt varierande och att det till exempel kan bero på om det finns en gymnasieskola på orten eller inte. Det kan vara svårare för elever i grundskolan att läsa på en högre nivå om det inte finns ett gymnasium på orten. Våra förslag ska ge liknande förutsättningar för alla elever, oavsett var de bor, säger Torun Rudin.
Hur kommer det här påverka lärarnas arbetsbelastning?
– Det är ett perspektiv vi har med oss. Samtidigt innebär det här arbetet en konkretisering av skollagen som redan idag säger att alla elever ska få utvecklas så långt som möjligt, så de här förslagen blir förhoppningsvis ett stöd för skolan och lärarna i det arbetet.
Permanenta spetsutbildningarna
Regeringsuppdraget går också ut på att undersöka hur de spetsutbildningar som idag finns som försöksverksamheter på ett antal grund- och gymnasieskolor kan permanentas.
– Det är bra att Skolverket får titta närmare på detta eftersom permanenta verksamheter kan göra att huvudmännen vågar satsa ordentligt, säger Torun Rudin.