17-åriga Vilma Lindvall tillhör de fem procent av befolkningen som räknas som särskilt begåvade. Hemma väckte föräldrarna henne med kluriga mattetal varje morgon och hon kände sig tidigt redo för skolan. När hon kom dit kunde hon redan läsa, räkna och skriva.
– Att få börja med att lära sig alfabetet då kändes som en käftsmäll, säger Vilma.
Fick inte flyttas upp
Redan i förskolan ville Vilmas föräldrar att hon skulle flyttas till skolan vilket de inte fick gehör för. Sedan följde år av understimulans, utanförskap och mobbning.
– Jag var deprimerad redan som sexåring och mer eller mindre självmordsbenägen. Jag kände att jag aldrig blev lyssnad på vilket gjorde att jag efter ett tag bara slutade prata, säger Vilma.
Behövs anpassningar för meningsfullt lärande
Förra året grundades Riksförbundet för särskild begåvning, RFSB, där Vilmas mamma Charlotta Lindvall är ordförande för lokalavdelningen i Örebro. Enligt Skolinspektionens undersökningar finns i snitt en till tre elever i varje klass som är särskilt begåvade och som behöver anpassningar för att få ett meningsfullt lärande.
– Det börjar röra på sig i den här frågan nu. Vi hade en informationsdag för pedagoger tidigare i höstas och det var fullsatt, berättar Charlotta.
Psykisk ohälsa
Att fler särskilt begåvade än Vilma farit illa i skolan med psykisk ohälsa som följd märker Charlotta genom samtal från andra föräldrar.
Skolan blev bättre för Vilma i sexan men då mådde hon så dåligt att det var svårt att ta emot hjälpen hon fick.
– Det är först nu på gymnasiet jag mår bra igen, säger hon.
Vill bli veterinär
Vilma går på naturbruksprogrammet med naturvetenskaplig breddning på Kvinnerstaskolan i Örebro, med siktet inställt på att bli veterinär.
– Jag får undervisningen anpassad. Till exempel har jag tentat av engelskan och svenskan, jag får skriva uppgifter som är betydligt svårare än de andra elevernas och anatomiprovet fick jag göra på latin istället för svenska, berättar Vilma glatt.
Särskild begåvning
Några utmärkande drag hos särskilt begåvade barn i yngre år
– De tänker och resonerar abstrakt
– Är medvetna och uppmärksamma
– Extremt nyfikna och visar en nästan omåttlig lust att lära sig nytt
– Lär sig nya saker snabbt
Utmärkande drag i skolåldern
– Har större förmåga än jämnåriga att ta till sig ny kunskap, komma ihåg och bearbeta information
– Ibland negativa till skolan, oftast uttråkade då de sällan får möjlighet till utlopp för sin begåvning
– Har svårt att arbeta med lätta ämnen
– Ser lösningar som ingen annan ser
Om särskilt begåvade barn inte blir upptäckta och inte får den stimulans de behöver kan det leda till
– Underprestation
– Mobbning
– Försämrad självkänsla
– Utåtagerande beteende
– Depression
Källa: Mensa/Gifted children program
Läs mer om särskild begåvning: