En stålbro ska vid årsskiftet börja byggas på mitten av perrongen vid Södra station. Den gamla övergången, som kritiserats för att inte vara tillräckligt säker, ska stängas av.
– I och med att man stänger av den gamla överfarten och bygger en bro så innebär det att de enda man stänger av för i praktiken, det är de rullstolsburna, säger Christer Johansson som är ordförande för DHR Sverige. DHR står för delaktighet, handlingskraft och rörelsefrihet.
Tillgänglighetsanpassas inte
Exakt hur den nya bron ska se ut finns det ingen ritning på ännu, men klart är att bron inte kommer att tillgänglighetsanpassas. Den som inte kan ta sig över bron kommer hänvisas till närliggande Hagatunneln.
– Du kommer att kunna ta dig över bron med cykel och barnvagn, säger Trafikverkets planerare Thomas Holmlund.
Den nya bron är en tillfällig lösning. Om ungefär sju år är förhoppningen att en ny gångtunnel ska byggas under spåren.
Räcke ska motverka att någon hoppar
Stålbron byggs för att öka säkerheten vid Södra station, och vissa skyddsåtgärder görs för att det inte ska gå att hoppa från bron.
– Det kommer att bli ett räcke uppe på bron, men vi kommer att ta bort ledstänger och liknande så att det inte ska bli lätt att klättra över, säger Linda Lingdell, Trafikverkets projektledare för brobygget