– Vi försöker beskriva varför vi gör det. Det är det vi backar till varje gång, säger projektledaren Henrik Emilsson.
BRT-bussarna kommer tas bruk till 2025 men det stora projektet kommer vara under byggnationstiden, vilket tar cirka 4 år innan det är klart.
Vill se fler på bussen
Visionen är att fler människor ska kunna resa kollektivt och de nya bussarna ska även vara lättare att stiga på och ur. Projektet finansieras till hälften av Örebro kommun och till hälften genom statliga medel, via Region Örebro läns länstransportplan.
Risken för större köer i centrala Örebro är stor och det är något kommunen är medveten om, så för den vardagliga bilisten hänvisar projektledare Henrik Emilsson till andra vägar eller andra alternativ:
– Till dom som kan välja andra trafikslag, gå eller cykel så uppmanar jag att använda det.
Ett körfält i taget
På Rudbecksgatan och Universitetsallén kommer arbetet sträcka sig fram till årsskiftet. Först stänger kommunen av ett körfält. Efter tre månader stänger man av det andra och öppna det första igen.
Arbetet beräknas pågå i tre månader per körfält. Beslutet om Bus Rapid Transit-projektet har fattats av region Örebro län och Örebro kommun.