Vad tänker du om Örebros nya trafikstrategi? Dela med dig av dina tankar och åsikter i chatten. Foto: TT

Chatt: Dela dina tankar om Örebros nya trafikstrategi

Publicerad

Fler ska gå, cykla eller åka kollektivt – färre ska köra bil. Detta enligt Örebros nya trafikstrategi. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.

Det innebär att fler bostäder behöver byggas centralt, att bilarna får mindre yta att vara på och att man satsar på fler och bättre gång- och cykelvägar.

Vad tycker du som bor och/eller jobbar i Örebro? Dela dina tankar och åsikter i SVT Nyheters chatt.

Ny trafikstrategi i Örebro

• Vad skulle få dig att välja att gå eller cykla istället för att köra bil?

• Hade du kunnat tänka dig att sälja bilen och gå med i bilpool?

• Vad tror du krävs av Örebro för att uppnå målet om större andel fotgängare och cyklister?

Skriv en kommentar och berätta!

Pinnat inlägg

• Vad skulle få dig att välja att gå eller cykla istället för att köra bil?

• Hade du kunnat tänka dig att sälja bilen och gå med i bilpool?

• Vad tror du krävs av Örebro för att uppnå målet om större andel fotgängare och cyklister?

Skriv en kommentar och berätta!

Johan • Man försöker driva fram förändring genom att försvåra vanligt folks vardag, i hopp om att de ska anpassa sig till politiska mål som satts på en orimligt hög nivå. Men bilarna försvinner inte – de tar nu småvägar genom villaområden som Sörby för att undvika trafikstockningar där bilar står på tomgång. Alla har inte råd med elbilar, och alla har inte möjlighet att bo centralt som många politiker. För de är kostnaden för bussbiljetter inte ett bekymmer heller.

Det här är inte rättfärdigat. Örebro kommun går back, och politiker fortsätter att prioritera symbolpolitik som försämrar invånarnas vardag, allt under täckmanteln av "hållbarhet". Samtidigt är Sverige redan en världsledare i utsläppsminskningar. Hur mycket mer ska vanligt folk behöva uppoffra?

U • En självflygande elhelikopter till alla Örebroare (istf bil) för att snabbt och miljövänligt ta sig från A till B.
Det stör varken gångtrafikanter eller cyklister som i en uppfriskande mindfulness-stil, utan bilavgaser och oljud, till fågelkvitter istället, kan ta sig till stan och hem igen.
Det förutsätter att Northvoltfabriken börjar spotta ur sig batterier i rekordfart nu, genast! 😁

Karin • Fantastiskt att bo i en stad där man kan nå allt på cykelavstånd och där bilar får ta minskat utrymme

Anders • Bilen har blivit ett hatobjekt i Örebro kommun. Men det är ett nyttofordon och det enda alternativet för väldigt många. Och det är helt ologiskt med den här strategin samtidigt som man lägger ner busslinjer och tar bort busshållplatser!

Emma • De vill att fler ska cykla till jobbet, men om man bor i stan och har parkering så kommer avgifterna höjas. Det gör att fler tvingas ta bilen till jobbet för att undvika höga parkeringskostnader istället för att cykla.

Xavier • Jag förstår tanken med att minska biltrafiken och satsa på gång, cykel och kollektivtrafik, men det känns orealistiskt att alla ska kunna bo och jobba centralt i staden. Många har inte råd att bo mitt i Örebro eller har jobb som kräver bil. Att bara fokusera på att bygga fler bostäder i centrum och minska bilutrymmet riskerar att göra livet svårare för vanliga människor som inte har möjlighet att leva som en miljöpartist i staden. Det behövs lösningar som funkar för alla, inte bara de som bor centralt och arbetar i stan.

Citizen X • Jag bor i stan och skulle gärna åka buss till & från jobbet. Jobbar tvåskift & problemet är att det knappt går några bussar kvällstid. Så lycka till med denna vision så kräks jag lite i munnen så länge. Örebro = Sveriges sämsta stad.

Marie • Att bo utanför stan och jobba i city börjar bli omöjligt oavsett om man vill åka bil eller buss. Massor med indragna linjer och turer samt att parkera i stan en hel arbetsdag kostar en veckas skattad lön

Johanna • Trist bara att flera landsbygdslinjer försvinner i december. Gymnasieungdomarna på landet får åka epa eller be föräldrar om skjuts för att komma till skolan. Mer fordon i stan alltså… Bra för miljön?

Tommy • Enbiljett till kollektivtrafiken borde kosta 10kr och gälla i 3 timmar. Hur kan Prag och London ha billigare biljetter till kollektivtrafiken än Örebro?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.