Trafikstrategins viktigaste mål är att fler ska gå, cykla eller åka kollektivt. Men för att nå dit behöver fler bo centralt, så att de enkelt når det mesta de behöver i vardagen.
– En stor andel har under fem kilometer mellan bostad och arbete eller skola, så det borde finnas potential för en förändring, säger Andreas Ahlstam, enhetschef på miljö- och stadsbyggnadsförvaltningen.
Tystare och barnvänligare stad
Några delmål är att minska bullret och plantera fler träd och buskar, som ska ge både skugga och ta upp regnvatten vid skyfall. Det ska också bli tryggare för barn att ta sig fram i centrala stan.
Med färre bilar, lägre hastighet och fler elbilar väntas innerstan bli både tystare och säkrare.
– Idag blir barn ofta skjutsade och deras rörelseområde där de får vistas fritt har minskat. En förhoppning är att det blir en tryggare miljö för barn i framtiden, säger Andreas Ahlstam.
Krävs samarbete
För att lyckas med förändringen ska även kommunens helägda bolag arbeta mot målen. Kommunen vill också få med andra på tåget.
– Det är så klart jätteviktigt. Arbetsgivare kan påverka sina anställda och få friskare medarbetare tillbaka, och fastighetsägare är en viktig samarbetspartner för oss, säger Andreas Ahlstam.
Fotnot: Örebro kommuns nya trafikstrategi är sammanlänkad med översiktsplanen och kommunens plan för hållbar utveckling och sträcker sig till 2040.
Trafiken Örebro kommun – nuläge och mål
2023
Innerstaden: 78 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 61 procent.
Andelen resor med bil var 39 procent.
Ytterstaden: 52 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 52 procent.
Andelen resor med bil var 48 procent.
Landsbygden: 28 000 invånare
Andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik var 26 procent.
Andelen resor med bil var 74 procent.
2040
Innerstaden: ca 87 000
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med nio procent och landar på 70 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det ska ha sjunkit till 30 procent.
Ytterstaden: ca 56 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik landar på 60 procent.
Målet för andelen resor med bil är 40 procent.
Landsbygden: ca 32 000 invånare
Målet är att andelen resor med gång, cykel eller kollektivtrafik ökat med fyra procent och hamnar på 30 procent.
Målet för andelen resor med bil är att det landar på 70 procent.
*Det totala målet för hela kommunen är att fördelningen ska vara 60 procent gång, cykel eller kollektivtrafik och 40 procent bil.
Källa: Örebro kommuns trafikstrategi
Ny trafikstrategi i Örebro
SR • Bor du 5-6 km från centrum så är cykel och buss för många rimligt. Lite längre ut börjar det bli svårt. Framförallt för bar familjer med hämtning och lämning.
Något poitker glömmer är tiden, tiden är det som är viktigt för oss. Vi lägger så mycket tid på arbete och ta oss till och från arbete så att välja kollektivtraffik och förlorade ytterligare 1-2 timmar per dag är inte rimligt.
Jessica • Jag promenerar, cyklar eller åker stadsbuss sedan över 25 år. För den som har möjlighet och rimlig promenadtid till jobbet är det ett jättebra sätt att få till naturlig vardagsmotion. Jag sitter aldrig fast och väntar i bilköer, letar efter eller betalar för parkering. Och det blir betydligt lägre kostnader att inte ha eller ta bilen.
Stadsbuss funkar för mig om det är busväder eller om jag handlat något som är tungt att bära hela vägen. Sen vet jag att det inte funkar för alla och jag står verkligen bakom att det behöver satsas mer på bussar och fler hållplatser och inte mindre, vilket tyvärr sker just nu.
Under åren har miljö- och hälsoperspektivet vuxit sig starkare. Vi behöver alla ställa om utifrån klimatkrisen, bland annat genom att minska mängden avgaser i städer.
En sak som tappats bort i debatten som blivit om trafiken i stan är att det finns lediga parkeringsplatser i parkeringsgarage. Om fler som tar bilen parkerar där blir det fler tillgängliga parkeringsplatser för de som verkligen behöver stå nära jobbet/butiken/hemmet/service.
Och nej, alla kan inte gå, cykla eller ta bussen till jobbet. Många på landsbygden, där busstrafik saknas, behöver ta bilen in till stan och många behöver bilen i jobbet. Men det finns också väldigt många som faktiskt har möjlighet och kan börja gå, cykla eller ta bussen i stället. Både för sin egen hälsa, klimatet och för att öka mängden lediga parkeringsplatser för de som verkligen behöver dem.
Kristina • Förr har jag cyklat eller gått i alla väder när det varit inom stan. Efter en svår skada för några år sedan blev möjligheten att komma fram obefintlig.Busslinjen här i Sörby togs helt sonika bort. Som tur är har jag bil så jag kan åka till Marieberg och handla. Till centrum tar jag mig inte längre, det är för långt att gå med skadat ben. Inte lär det bli bättre med fler år i kroppen. Alla blir äldre och det kommer en dag när stadsplanerarna inte heller kan swischa runt på en cykel hur gärna de än vill.
Peter • Varför bara fokusera på fotgängare och cyklister?
Gratis bussar och bättre förbindelser som finansieras genom att man inte behöver bygga ut vägnätet, ger bättre luft i staden och mindre buller.
Jag tror många åker bil ensamma i "onödan" eftersom kollektivtrafiken är osmidig och knappt ger någon besparing.
Att sen inte ha bil leder sedan automatiskt till att man går och cyklar mer när det gäller korta avstånd.
johan • om målet är minskat bilåkande genom gång och cykel måste man även öka bussåkandet då alla inte vill ta sig till jobb/skola i regn och kyla.
steg 1 - fler bussar och tätare turer. idag är det inte rimligt att ta sig mellan stadsdelar, möjligt är inte rimligt alla gånger.
steg 2 - fler linjer, inom staden och utanför. en cirkellinje som knyter samman de yttre områdena snabbare utan att behöva byta i centrala delar, eller byta alls.
steg 3 - avgiftsfri kollektivtrafik
om man inte inför liknande program på det nationella planet så kommer bilar fortsatt behövas för transport mellan städer, så bilar kommer fortsätta finnas.
att höja parkeringsavgifter i delar utanför de mest centrala stadsdelarna är att straffa ut de som idag bilpendlar ut från Örebro till kringliggande samhällen. detta slår mot folk som inte har råd med egen garageuppfart.
vill man få mindre biltrafik i centrala delar, då får man göra det attraktivt att inte ta bilen - inte att inte ha bil.
vill man minska resor inom hela staden med bilar så får man knyta samman stadsdelarna bättre, då krävs både GCvägar och bussar.