– Man får betrakta det som ett varnande räkneexempel. Det är ett sätt att visa att det krävs en stor omställning, säger Mattias Höjer, professor i miljö- och framtidsstudier vid KTH i Stockholm.
Han är en av tre författare till en studie som publicerades tidigare i höstas. I den utgår forskarna från riksdagens etappmål att utsläppen från inrikes transporter ska minska med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010.
Hur mycket vi behöver skära ner på bilresandet beror bland annat på hur snabbt gamla bilar kan fasas ut, hur stor tillgången på biodrivmedel är och hur snabbt nya elbilar finns på marknaden.
– Det här är en efterfrågan som kommer ske på en global marknad där hela världen behöver ställa om och då skulle jag gissa att det blir en prisfråga.
Färre bilresor för de i tätort
Studien tar fram flera olika scenarier för hur mycket mindre vi behöver använda bilen för att få ner utsläppen, där 50 procent är den högsta siffran och 20 procent den lägsta.
Men oavsett scenario så är det de i tätorter som behöver avstå fossilbilen i större utsträckning än de i glesbygd och att elbilspooler kan vara ett alternativ framförallt för de i glesbygd.
– Det är mycket svårare att klara transportproblematiken i glesbygd. I tätorter finns det alternativ. Men jag tror inte att någon kommer kunna fortsätta som vanligt utan man kommer behöva anpassa sig, säger professor Mattias Höjer.
utsläppen från transportsektorn
Inrikes transporter motsvarar ungefär en tredjedel av Sveriges totala klimatutsläpp.
Enligt Sveriges etappmål för inrikes transporter ska utsläppen minska med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010. Hittills har utsläppen minskat med 34 procent jämfört med 2010. Det innebär att utsläppen behöver minska med knappt en miljon ton per år i snitt för att 2030-målet ska kunna nås. Ytterligare insatser behövs för att etappmålet ska nås, bland annat öka andelen förnybara bränslen, ökad energieffektivitet genom omställning av fordonsparken och övergång till ett mer transporteffektivt samhälle.
Källa: Naturvårdsverket