Kemal Hoso (S), ordförande i exploateringsnämnden i Örebro står nära en parkeringsautomat med en P-skylt på framsidan. Han håller en nyckel eller kort i handen och ser ut att interagera med automaten. I bakgrunden syns en grönskande gata med byggnader och träd.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Därför höjs priset på boendeparkering – och så mycket dyrare blir det. Hör Kemal Hoso (S) förklara i klippet. Foto: Kristofer Ström/SVT

Kemal Hoso (S) om höjda p-avgifter i Örebro: ”Hoppas fler lämnar bilen hemma”

Publicerad

Dyrare boendeparkering och fler områden med avgifter för parkering. Det är två förslag som ska få ner bilresandet i Örebro.

– Målet är 60 procent hållbart resande i kommunen före 2040, säger Kemal Hoso (S), markplanerings- och exploateringsnämndens ordförande.

Örebro är idag indelat i två zoner där det kostar att parkera med bilen. Men nästa år ska fler områden få avgift.

I nuvarande och utökade zon 2 blir taxan 10 kronor i timmen, och i nya zon 3 ska det kosta 5 kronor i timmen att stå.

Parkeringsavgifter Örebro

Dessutom höjs boendeparkeringarna för de som bor i zon 2, från 400 kronor i månaden till 600 kronor. Samma erbjudande som boende i zon 3 erbjuds nästa år.

– Vår förhoppning är att höjningen ska ändra resvanor bland de människor som bor i de här områdena. Och att vi ska försöka disponera den allmänna platsen mer rättvist, men också ge en bättre och säkrare trafiksituation inte minst i villakvarteren, säger Kemal Hoso (S).

Kan det inte bli tvärtom. Att man anser att det blir för dyrt med en boendeparkering jämfört med att ta bilen till jobbet?

– Vi tycker att det här priset är ett bra pris. Vi skapar också rättvisor med tanke på att det finns privata fastighetsägare med parkeringsplatser i närhetensom tar betydligt mer i avgift. Då tycker vi det är viktigt att kunna matcha de priserna någorlunda.

Kartan till vänster visar nuvarande avgiftszoner och kartan till höger hur zon 2 utökas (grön) och zon 3 (blå) tillkommer. Foto: Grafik/Örebro kommun

ÖREBRO KOMMUNS TRAFIKMÅL

NUVARANDE SITUATION
Bilresor: 48 procent
Gång, cykel, kollektivtrafik: 52 procent.

Målet 2030
Bilresor: 45 procent
Gång, cykel, kollektivtrafik: 55 procent.

Målet 2040
Bilresor: 40 procent.
Gång, cykel, kollektivtrafik: 60 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Parkeringsavgifter Örebro

Mer i ämnet