På flera håll i landet arbetar kommuner för att få färre att ta bilen och istället välja andra färdmedel. När nya avgiftsszoner införs och vid höjningar av avgifter kan det innebära att människor parkerar längre utåt från stadskärnorna, där det är gratis att stå.
– Det är ganska effektivt med parkeringsavgifter lokalt och folk flyttar sig väldigt snabbt. Men om man på ett mer nationellt plan eller av klimatskäl skulle vilja minska trafiken i sig så är det inte så effektivt, eftersom bilister hittar andra vägar, säger Maria Bratt Börjesson.
P-avgifter kan slå åt olika håll
Samtidigt kan parkeringsavgifter lösa lokala problem, men också utöka problemen.
– Ibland leder det till mer trafik eftersom trafikanterna hittar andra vägar. Har man lokala problem där det är för mycket bilar och att folk inte hittar parkering. Då är det ju bra och man ökar då också incitamentet för att det byggs privata parkeringsgarage så man får undan bilarna, säger Maria Bratt Börjesson.
Boendeparkeringar – en svår avvägning för kommuner
I större svenska städer är det också vanligt att boendeparkeringar införs – där boenden erbjuds parkera billigare än andra.
– Om man vill använda parkeringsavgifterna för att minska bilresanden och att man har bil över huvud taget. Då ska man fundera på det här med boendeparkering som egentligen är ett incitament åt andra hållet, att man uppmuntrar egentligen de som bor där att de ska stå billigare än andra som inte bor där. Så det är inte riktigt konsistent här.