Ett normaldygn passerar cirka 50 000 fordon på sträckan mellan trafikplatserna Adolfsberg och Aspholmen/Bista.
– Det är alldeles för mycket med tanke på hur vägen är utformad, konstaterar projektledare Mikael Alm på Trafikverket.
Stod klar 1972
Efter att ha undersökt sträckan E18/E20 genom staden och sedan vidare norrut på riksväg 50 fram till Kvinnerstarondellen har man konstaterat att det just är brist på att härbärgera all trafik som är problemet.
– Stora delar den del vi pratar om stod klar 1972 och det säger sig väl själv att det är dags att göra något åt situationen.
Men att helt sonika bygga en ny är inte det första man tittar på. Enligt Trafikverkets fyrstegsprincip ska man först och främst se om det går att ändra trafikanternas beteende eller optimera de vägar som redan finns.
Ny väg ingen snabb lösning
Det jobbet gör man inte på egen hand konstaterar Mikael Alm som istället samlat representanter från organisationer, branscher och myndigheter för att spåna idéer i en workshop.
– En del smarta lösningar har det kommit fram men så klart är tanken på att bygga om eller bygga nytt med också.
Men en ny väg är ingen snabb lösning.
– I den plan som finns fram till 2029 på Trafikverket går det inte att få med ett nytt vägbygge. Så det får ske därefter i så fall.
Här är sträckan det handlar om:
- E18 väster om Örebro i höjd med avfarten till flygplatsen fram till Kvinnerstarondellen på riksväg 50
- E 20 söder om Örebro i höjd med Marieberg och fram till Kvinnerstarondellen på riksväg 50